Den første auktion i 2025 starter tirsdag den 21. januar og slutter torsdag den 23. januar 2025. Læs mere her
Linde X10-X50 gaffeltruckene når helt nye niveauer for elektriske gaffeltrucks ydeevne og egner sig derfor til de mest krævende inden- og udendørs håndteringsopgaver. De kombinerer den elektriske gaffeltrucks dynamik, fleksibilitet og nul-emissioner med den styrke og robusthed, som kendes fra truck med en forbrændingsmotor.
Gaffeltruckene kan leveres i følgende 4 forskellige modeller:
Drivkoncept
Et innovativt vandkølesystem sikrer, at de motorer, der er monteret på drivakslen med dobbeltmotor, holder sig inden for et optimalt temperaturområde. Dermed sikres, at brugeren kan udnytte den nominelle ydelse, selv under ekstreme forhold ved drift med flerholdsskift.
Synkrone reluktansmotorer
De kraftige synkrone reluktansmotorer i X10-X50-serien er nyudviklede helt fra bunden. De monteres også med permanente magneter, som øger effektiviteten og energieffektiviteten endnu mere, og derved er truckene de kraftigste elektriske gaffeltruck, der er tilgængelige.
Fleksibel energiforsyning
Linde Xi10-20 leveres med integrerede lithium-ion batterier fra Linde, mens Linde X20-50 kan leveres med NCN Energy Solutions lithium-ion-batterier, der leveres med sikkerhedssystem i flere trin, der gør det muligt at bruge gaffeltruckene i udfordrende miljøer med høje mekaniske belastninger og ekstreme temperaturudsving.
Andre fordele er bl.a. den væsentligt højere energieffektivitet i forhold til blysyrebatterier og truckenes højere tilgængelighed takket være kortere opladningscyklusser og muligheden for mellemladning.
”Der er faktisk tale om en revolutionerende teknologi på truckmarkedet. Det er et meget stort skifte for både Linde og for branchen som helhed. Altså at nedbryde kategorierne og tænke i nye teknologiske baner, der mere handler om grøn omstilling, energioptimering, digitalisering, produktivitet og førerkomfort frem for selve energikilden.”
De nye synkrone reluktansmotorer med permanente ekstra magneter (SRM+) gør de elektriske gaffeltruck, X20-X35, et reelt alternativ til truck med gas- eller dieselmotorer.
Høj mekanisk belastning, støv, snavs og ekstreme temperatursvingninger er ingen hindring for modellerne X20-X35.
Efter brug kan de moderne lithium-ion-batterier genbruges og bruges som statiske akkumulatorer.
Førerens sikkerhed og udsyn er yderligere optimeret som en del af truckens design.
Takket være den trådløse opkobling med stor rækkevidde kan truckene integreres i flådestyringssystemer og digitale processer.
Med enkel adgang til vigtige komponenter og mulighed for hurtig udskiftning af primære enheder nyder trucken godt af høj tilgængelighed.
De nye synkrone reluktansmotorer med permanente ekstra magneter (SRM+) gør de elektriske gaffeltruck, X20-X35, et reelt alternativ til truck med gas- eller dieselmotorer.
Høj mekanisk belastning, støv, snavs og ekstreme temperatursvingninger er ingen hindring for modellerne X20-X35.
Efter brug kan de moderne lithium-ion-batterier genbruges og bruges som statiske akkumulatorer.
Førerens sikkerhed og udsyn er yderligere optimeret som en del af truckens design.
Takket være den trådløse opkobling med stor rækkevidde kan truckene integreres i flådestyringssystemer og digitale processer.
Med enkel adgang til vigtige komponenter og mulighed for hurtig udskiftning af primære enheder nyder trucken godt af høj tilgængelighed.
Førerne af X-modellerne oplever et helt nyt niveau af ydeevne, så snart de sætter foden på pedalen, med den slags acceleration, som før kun var mulig i en IC-truck. Ikke desto trods bevæger denne gaffeltruck sig stille rundt med nulemission. Den stille dynamik med den kraftige ydeevne, kombineret med adskillige ergonomiske forbedringer, giver en hidtil uset køreoplevelse.
Den rummelige og lyse førerkabine giver førerne utroligt god plads, komfort og gør det muligt for dem at arbejde hele vagten igennem uden at blive træt. Alle de vigtige kontrolelementer er inden for førerens rækkevidde, hvorved den fysiske belastning reduceres mest muligt.
Mastens slanke konstruktion, de slanke A-stolper og den lave frontplade gør, at føreren har et optimalt udsyn over lasten og omgivelserne omkring trucken fra sit komfortable sæde.
Armlænet fås i flere varianter med mulighed for forskelligt ekstraudstyr, så føreren kan sidde komfortabelt og samtidig have alle truckens funktioner inden for rækkevidde. Flere kontrolelementer, for eksempel Linde Load Control, er integreret i armlænet, hvorved føreren udsættes for mindst mulig fysisk anstrengelse.
En lang række sæder giver ekstra komfort og beskytter aktivt føreren - f.eks. via luftaffjedring og lændestøtte, opvarmet sæde og aktiv sædeventilation.
Et standard 3,5”-display giver føreren et hurtigt overblik over alle de primære funktioner som batteriniveau, advarselslys og driftstimer. En 7”-skærm fås som ekstraudstyr og viser også Linde Safety Pilot-displays eller billeder fra kamerasystemer.
Til udendørs håndteringsopgaver er en førerkabine med effektive opvarmnings- eller airconditionsystemer helt afgørende for førerens komfort og produktivitet. Derfor fås den elektriske gaffeltruck X20–X35 og X35–X50 med modulopbygget førerkabine (ekstraudstyr) også med et ventilationssystem med otte dyser (tre dyser til føreren, to i bunden af kabinen og tre afdugningsdyser til forruden), som sikrer et behageligt arbejdsmiljø, uanset temperaturen udenfor.
* indeholder freon
Den omfattende frakobling af førerens arbejdsstation fra drivenheden, styreakslen og masten reducerer i høj grad stød og vibrationer, der overføres til føreren ved kørsel på ujævne overflader, og derved minimeres den fysiske belastning, og stressfrit arbejde tilsikres. Et elastomerkugleleje frakobler også rammen og chassis fra drivakslen, og derved kan føreren nyde optimal beskyttelse i ujævnt terræn.
Mastens ender affjedres elektronisk for at undgå, at stød og vibrationer overføres til føreren. Derved reduceres også slitage på mastens komponenter.
Takket være det omfattende sensorsystem og datatransmission fås de nye elektriske gaffeltruck X20-X35 fuldt udstyret til brug i netværkssystemer og kan integreres direkte i kundens it-infrastruktur samt i de overordnede flådestyringssystemer som Linde connect og digitale processer. En række sensorer indsamler data om køretøjet til brugsplanlægning, serviceplanlægning og vedligehold samt fjerndiagnostik. Data overføres sikkert via en trådløs forbindelse, som også gør, at opdateringer og nye funktioner kan downloades sikkert. Disse muligheder øger truckenes tilgængelighed. Ved at bruge data om ladeniveau og ladeinfrastrukturens kapacitet kan man optimere gaffeltruckens brug allerede i planlægningsfasen.
Den indbyggede datatransmissionsenhed giver fuld trådløs opkobling og er forbundet til køretøjets controller via CANbus og overfører data om køretøjet til en intern server i virksomheden eller til skyen via WiFi, Bluetooth eller 4G. Derved garanteres de højeste standarder inden for databeskyttelse. Sammen med nøgletal, rapporter og dashboards er det en hjælp for førerne, når der oprettes forbindelse fra truckene til softwaresystemerne, så de kan bruge trucken mere effektivt, øge tilgængeligheden, optimere planlægning af eftersyn, undgå reparationer og forbedre sikkerheden.