Den første auktion i 2025 starter tirsdag den 21. januar og slutter torsdag den 23. januar 2025. Læs mere her
I Kungsbacka ligger Pauligs distributionscenter, der forsyner hele Europa med Santa Marias krydderier, Tex Mex, asiatiske og indiske koncepter, BBQ-produkter og Street Food. Med en lagerplads på 38.000 m2 og 52 medarbejdere (110 inklusive sæson-personale) opererer der 50 lastbiler, og der foretages cirka 585 indleveringer og 770 udleveringer hver måned. På centrallageret i Kungsbacka er der fire porte til losning af trailere, som laster varer ind i lageret, samt ni porte til losning af varer, der sendes videre til distributører.
I 2018 så Peter Eriksson, facilitetskoordinator hos Paulig, muligheden for at tage det næste skridt i udviklingen af distributionscentret og anskaffe en terminaltraktor. Beslutningen om at købe en terminaltraktor var baseret på, hvordan man definerede distributionscentret. "Vil vi bruge det som et lager eller som en terminal? Da vi havde begrænset plads i gården, besluttede vi os for at satse på terminalen. Det var faktisk det, der oprindeligt lå til grund for terminaltraktoren," siger Peter.
Terberg YT-terminaltraktorer anvendes ved lagre, omlastningscentre og distributionscentre til at rangerere og flytte trailere til og fra porte for lastning og losning. Fordelene ved at bruge en terminaltraktor inkluderer bedre ergonomi og arbejdsmiljø for føreren, men frem for alt går det tre gange hurtigere at flytte og losse trailere med en terminaltraktor sammenlignet med en lastbil.
En af de store fordele, som Peter Eriksson fremhæver med en egen terminaltraktor, er muligheden for at styre flowet og trykket ved portene. Dette gør det muligt for dem at bestemme, hvornår de vil tømme en trailer. "Vi har kun fire porte, og når en lastbil ankommer, sidder chaufføren fast, indtil vi har tømt traileren. Hvis vi har travlt, når lastbilen ankommer, er der risiko for kø, når flere lastbiler ankommer med deres trailere. Nu, hvor vi har vores egen terminaltraktor, kan vi selv håndtere flowet af trailere og dermed arbejde mere effektivt og mindske trykket ved portene," forklarer Peter Eriksson.
I 2020 lancerede Paulig en ambitiøs bæredygtighedsstrategi med målet om at reducere sine emmissioner af drivhusgaser med 80 % fra deres egen virksomhed. Alle de truck, der opererer inde på Kungsbacka-lageret, blev opgraderet med lukkede batterier som en del af dette initiativ. Det blev også nødvendigt at udskifte den dieseldrevne terminaltraktor, og derfor købte Paulig en Terberg YT203-EV, en elektrisk terminaltraktor. Skiftet til en elektrisk terminaltraktor blev primært drevet af bæredygtighedshensyn. Fordelene ved den elektriske terminaltraktor fremhæves også af føreren, da han oplever, at maskinen er meget nem at køre. "Lettere end diesel. Bare start og træd på gassen," siger føreren Dennis Petersson.
"Vi kan køre endnu mere," siger Peter Eriksson. I øjeblikket håndteres otte trailere om dagen i gennemsnit med terminaltraktoren. Peter Eriksson mener, at der er udviklingspotentiale i, hvor meget og hvor ofte maskinen bruges, både til at fjerne containere til råvarelageret og til at arbejde mere som en terminal og flytte og losse flere trailere ved portene selv. "Vi undersøger flere muligheder, som jeg håber, vi snart kan implementere. Nu har vi de rette forudsætninger for at imødekomme øget kapacitet på driften, og ekspertisen og viden fra N.C. Nielsen lægger en solid grund for vores fremtidige samarbejde," afslutter Peter.