På havnefronten opererer to hydrauliske pelikan-kraner, der har travlt med at losse flis fra skibene. Årligt anløber omkring 350 skibe med deres last af certificeret træflis, der stammer fra Danmark og resten af verden. Træflisen løftes over på transportbånd, og den kører til lukkede lagerhaller for tjek af urenheder, inden den lander i en 70 meter høje kedelbygning, hvor forbrændingen foregår.
Havnekraner og grabber er et vitalt led i forsyningskæden. For hver af kranerne skiftes mellem en grab på 15 m3, en grab på 21 m3 og en clamp-shield grab, der bruges til at fjerne de sidste rester af træflis i skibets bund. Havnekranerne manøvrerer hurtigt, effektivt og med stor præcision og afkobler grabberne automatisk, så de står tilbage på havnearealet.
Den intense udviklingsproces udmøntede sig i en specialudviklet Heavy handling-løsning i samarbejde mellem HOFOR og N.C. Nielsen. Efter møder, besøg af projektgruppe hos N.C. Nielsen og detaljerede tekniske beregninger blev koden knækket: En Terberg RT223 med svanehals, fire Seacom roll trailere og to specialdesignede transportplatforme skulle klare den daglige håndtering af de tonstunge grabber.
– Vi har været vidt omkring for at løse denne særlige problemstilling. Vi nåede frem til, at vi måtte konstruere transportplatformene ud fra formatet, funktionen og vægten af de store grabber, både når de er udfoldede og samlede. Det blev til to stærke transportplatforme, der sammen med roll trailere, svanehals og terminaltraktor udgør en komplet Heavy handling-løsning, fortæller Key account manager Søren Kristensen fra N.C. Nielsen.
Platformenes solide stålkonstruktioner måtte bygges i fire dele af hensyn til vejtransporten ud værket, hvor de blev boltet sammen på pladsen. Samtidig har N.C. Nielsen i samarbejde med HOFOR også konstrueret en ”urtepotte” til transport af polypgrabberne i lukket tilstand, hvis de skulle gå i stykker – fra havnekajen til det nyopførte grabværksted.
Løsningen til intern transport er også båret af sund fornuft, en gennemprøvet teknologi og et solidt transportudstyr, som tåler det hårde slid på havnen. Den firhjulstrukne Terberg RT223 terminaltraktor har en skammelkapacitet på 35.000 kg., så der er kraftoverskud til at manøvrere med transportplatforme og trailere, når grabberne skal bugseres sikkert, effektivt og hurtigt til rette sted på pladsen.
For HOFOR Amagerværket har det været altafgørende med en enkel transportløsning, der passer ind i forsyningsselskabets grønne filosofi:
– Vi er i gang med en kæmpe transformationsproces, hvor der er fokus på grøn omstilling. For os er det en stor forandring at gå fra et kulfyret anlæg til et biomasseanlæg, der kan forsyne flere hundrede tusinde forbrugere med grøn energi. Vi er glade for N.C. Nielsen-løsningen, der passer perfekt til vores grønne profil og behov for en enkel, sikker og effektiv transport af kranernes grabber, udtaler sektionsleder Rene Christiansen fra HOFOR Amagerværket.