En truck med Linde Steer Control styres med venstre hånd, som hviler afslappet på et armlæn inde i førerkabinen. Det lille rat eller joystick er et udtryk for et teknologisk avanceret menneske-maskine-samspil, hvor truckføreren forbliver fokuseret og produktiv i længere tid. Ved at sætte truckføreren i centrum har Linde formået at udvikle et sofistikeret og banebrydende styrekoncept.
Målet med Linde Steer Control er at kunne håndtere gaffeltrucken nemt, hurtigt og ukompliceret. Højre hånd håndterer mast og gafler, og venstre hånd styrer trucken rundt om hjørner og i alle kørselsretninger. På denne vis bliver truckføreren aflastet i de tusindvis af små bevægelser, som hører uløseligt sammen med enhver truckkørsel i løbet af arbejdsdagen.
– Linde Steer Control skal ses i sammenhæng med det samlede betjeningskoncept, hvor også truckens dobbeltpedaler og Linde Load Control arbejder nøje sammen. Ved at mindske chassispåvirkninger og sikre en ergonomisk korrekt kørestilling bliver truckførerens komfort forbedret og den samlede køreoplevelse øget markant, fortæller salgschef Jesper Bech fra N.C. Nielsen.
Linde Steer Control bygger på steer-by-wire-teknologi. Kommandoerne fra truckføreren bliver konverteret til elektriske signaler, som videresendes til hydrauliske aktuatorer, der giver en sikker drift af truckens kontrolsystem. Den elektriske styring af hjulene gør det muligt at køre mere præcist, da styringen reagerer mere eller mindre følsomt afhængigt af truckens hastighed.
– For mange af os hænger et rat naturligt sammen med det at styre et køretøj. Linde Steer Control gør op med denne tankegang, da truckføreren styrer trucken med enten et minihjul eller et joystick på armlænet. Det kræver helt sikkert tilvænning, men har omvendt en gunstig indvirkning på ergonomi og brugervenlighed for truckføreren, udtaler salgschef Jesper Bech fra N.C. Nielsen.
Til daglig brug af trucken med regelmæssig transport fra A til B, manøvrering eller opbevaring anbefales det at vælge Linde Steer Control med minihjul. Ved mange håndteringsopgaver og stabling i smalle reolgange anbefales derimod Linde Steer Control med joystick, der minder mest om det klassiske rat, hvor trucken automatisk retter op, når betjeningsenheden slippes.
Udviklingen af Linde Steer Control er sket i et samarbejde med RWTH Aachen University i Tyskland, hvor erfarne truckførere testede konceptet på daglig basis i en periode. Brugen af minihjul og joystick resulterede i op til 25% mindre skulderbelastninger, op til 45% mindre albuebelastninger og tilmed færre håndledsbelastninger end ved et konventionelt rat, så ergonomien er beviseligt forbedret med Linde Steer Control.