Lad os tage en Linde gaffeltruck som eksempel. Sikkerhed begynder i designet. Føreren er altid inden for maskinens rammer med et godt udsyn til last og omgivelser. Uafhængige bremsesystemer forhindrer, at maskinen ruller utilsigtet på ramper eller ved læsning eller losning af en lastbil og Linde Curve Assist-systemet tilpasser hastigheden automatisk ved kørsel i kurver.
Linde gaffeltrucken er konstrueret til en pålidelig lasthåndtering. Tiltcylindrene er fastgjort til toppen af den stabile sikkerhedsbøjle, så kraften bliver kanaliseret ned gennem hele truckens konstruktion. De lange cylindre gør masten mere stabil og giver færre svingninger, især når føreren skal stable i højden. Samtidig giver de slanke masteprofiler et forbedret udsyn til arbejdet.
Hos Linde hænger sikker kørsel uløseligt sammen med førerkomfort. Et ergonomisk arbejdsmiljø er ofte en forudsætning for et sikkert arbejdsmiljø, som ikke trætter unødigt i løbet af arbejdsdagen. Føreren af en Linde er f.eks. godt beskyttet, da kabinen ikke er sammenkoblet med driv- og styreaksler. Førersædet kan justeres, instrumentdesignet er enkelt og temperaturen kan reguleres med avanceret aircondition.
– Sikkerhed er dybt forankret i Lindes DNA. De er kendt for at sætte standarden på verdensplan med innovative løsninger som eksempelvis sikkerhedslys som Linde Blue Spot, Linde Vertilight eller LED-stripes på maskinerne. Linde har fokus på aktiv sikkerhed, hvor de udvikler stærke løsninger til at forebygge kollisioner og andre ulykker, udtaler produktchef Poul Kyndi Laursen fra N.C. Nielsen.
– Sikkerhed er dybt forankret i Lindes DNA. De er kendt for at sætte standarden på verdensplan med innovative løsninger som eksempelvis sikkerhedslys som Linde Blue Spot, Linde Vertilight eller LED-stripes på maskinerne. Linde har fokus på aktiv sikkerhed, hvor de udvikler stærke løsninger til at forebygge kollisioner og andre ulykker.
Risikoen for uheld er særlig høj, når man kører baglæns med en gaffeltruck. Truckførere kan blive distraheret under kørslen, opleve blinde vinkler og møde forhindringer ved udmundingen af smalle reolgange. Det udgør en risiko for kollision med mennesker, reolhylder og andre logistikmaskiner. Ifølge Linde sker to tredjedele af alle personulykker med truck, når gaffeltrucken bakker1.
På denne baggrund har Linde udviklet Linde Reverse Assist Radar, der pålideligt registrerer bevægelige og stationære genstande i køreretningen bag maskinen. Systemet registrerer hurtigt en farlig situation og griber ind i kørekommandoen. Maskinen bremser ned med det samme og ved en akut og overhængende fare stopper den med stor kraft, så en kollision kan undgås.
I samme moment advares maskinføreren med et flertrins system med en gennemtrængende advarselstone og visuelle advarselssignaler i kabinen, hvis gaffeltrucken har fået monteret et 7”-display. Føreren får besked om at kontrollere området bag trucken og kan desuden tilsidesætte systemet med en udløserknap, hvis faren er langt væk eller allerede passeret.
Linde er de eneste på markedet, der tilbyder et sådant radarsystem til gaffeltruck. Det handler helt grundlæggende om at være på forkant og forebygge kollisioner og personulykker i virksomheden. Intelligent tilpasning af bremseadfærden på gaffeltrucken er en Linde-løsning, der kan kombineres med en række andre systemer og dermed bidrage til et meget højt sikkerhedsniveau i hverdagen.
1 Kilde: BGHW Germany, 2023.