Det overordnede mål for alle Linde gaffeltruck er at præstere mindst 20.000 køretimer i selv meget krævende driftsmiljøer. En række interne test af alle komponenter og delkomponenter sikrer, at enhver gaffeltruck får de nødvendige godkendelser med sig som en vigtig del af hele produkt-udviklingsprocessen
For at teste robusthed og stabilitet bliver en Linde truck udsat for ekstreme varmegrader. Over en længere periode testes trucken i et miljø med 45 graders Celsius, hvor den måles 60 vitale steder, eksempelvis i kølesystemet og udstødningssystemet. Trucken kan uden videre operere normalt under disse varmegrader og der har endda vist sig at være en "temperatur-reserve" på 20-30% oveni.
Linde trucken testes også i et koldt miljø. Normen er, at den skal fungere ned til minus 15 grader Celsius, og problemfrit kunne koldstarte. Den bliver derfor testet i et kølerum på minus 15 grader, hvor den efter 12 timer stilstand skal kunne starte i det kolde rum. Udfordringen er især viskositeten af hydrauliske olie, som går fra at være flydende til at blive mere "honningagtig", men dog velfungerende under forholdene.
Kuldegraderne i bjergene og den tynde luft stiller andre og større krav til præstationerne. Derfor bliver Linde truck faktisk testet på Østrigs højeste bjerg Großglockner, hvor Linde truckene afprøves under vanskelige forhold i 2.500 meters højde. Dette for at tjekke at selve motoren i trucken kan præstere inden for en række grænseværdier.
Udover varme- og kuldepåvirkninger bliver en Linde truck også testet i forhold til masternes løfteevne. Eksempelvis bliver den maksimale løftehøjde og maksimale løftevægt på gaflerne afprøvet i en cyklus på 3 x 50.000 løft i to måneder – og naturligvis skal trucken stadig kunne fungere efterfølgende. Netop dette skal sikre, at truckens løfteegenskaber er stabile under alle tænkelige forhold.
– Vi hører tit vores kunder sige, at en Linde truck kan blive ved og ved med at køre. Det er vi naturligvis glade for at høre. Forklaringen er, at Linde gennem mange år har forfinet produkt-kvaliteten og har en række meget skrappe standarder for robusthed, sikkerhed og stabilitet. De fleste Linde truck kører sjældent i de ekstreme miljøer, men de kan faktisk klare langt mere end man umiddelbart skulle tro, fortæller Allan Christensen fra N.C. Nielsen A/S