Den første auktion i 2025 starter tirsdag den 21. januar og slutter torsdag den 23. januar 2025. Læs mere her

Luk
Case N.C. Nielsen og Blue Water Shipping har dannet parløb i mange år. Samarbejdet mellem de to virksomheder bygger i høj grad på innovationskraft, villighed til at satse stort og at finde nye løsninger på udfordringer, der i første omgang synes umulige. Løsningerne kommer ikke ud af den blå luft, men som et resultat af mange menneskers indsats og erfaringen for, at det tidligere har kunnet lade sig gøre.

Det seneste skud på stammen er en reachstacker med intet mindre end 180 ton løftekapacitet, der blev leveret til havneterminalen i Esbjerg for nylig. Forud var gået et innovativt udviklingsarbejde. Ideen var, endnu engang, at flytte grænserne for det teknisk mulige og skabe en mobil maskine til at håndtere ekstremt tunge emner hos Blue Water Shipping.

NCN 180 er en specialkonstrueret Konecranes reachstacker. Den har en egenvægt på 125 ton, måler 16,6 meter i længden, 4,9 meter i bredden og 5,3 meter i højden. Den er forstærket med blandt andet en kraftigere bom, en øget kontravægt og større løftecylindre. Maskinen blev leveret med flere aggregater til de mange havnerelaterede opgaver og blev lakeret i karakteristisk blå Blue Water Shipping-farve.

– Vi får et stort antal forespørgsler om håndtering af ekstremt tunge emner til fortrinsvis offshore- og vindmølleindustrien. Det stiller nye krav til vores løftemaskiner og løftegrej, der ofte bliver udviklet specifikt til opgaven. Vores fælles udviklingsprojekter med N.C. Nielsen beviser gang på gang, at vi kommer i mål med en operationel løsning, fortæller Operation Manager Christian W. Bundesen fra Blue Water Shipping.

Ethvert udviklingsarbejde giver bump på vejen og nye indsigter, efterhånden som processen skrider frem. Der kan eksempelvis opstå tekniske udfordringer undervejs eller komme nye lovmæssige krav til sikkerheden på maskinerne. Til enhver af disse udfordringer findes der en løsning og en læring, der kan tages med videre til næste udviklingsprojekt.

– Vi lærer så længe vi er undervejs. Vi har lært, at vores maskinførere skal inddrages tidligt i processen og have mulighed for at komme med forskelligt input til udviklingsarbejdet. Det er essentielt at have dem på råd, da det i sidste ende også er dem, der skal køre i maskinerne. For os er brugervinklen vigtigt og det skal afspejles i den færdigudviklede løsning, pointerer Christian W. Bundesen.

Ifølge Christian W. Bundesen er fleksibilitet nøgleordet og synonymt med den nytteværdi, der er kommet ud af samarbejdet med N.C. Nielsen. Blue Water Shipping råder over en række specialudviklede reachstackere, standard reachstackere, stortruck og Linde-truck, der sammen med et større arsenal af ekstraudstyr gør det muligt at løfte den interne logistik på havnearealerne i Esbjerg.

– Det går rigtigt stærkt med den teknologiske udvikling på de tunge løftemaskiner. Vi er glade for at N.C. Nielsen har fingeren på pulsen og har modet til at videreudvikle teknologien sammen med os. Det er da fantastisk, at vi her i Esbjerg har skabt en position som verdens største basehavn for havvindaktiviteter, hvilket ikke kunne lade sig gøre uden de kraftfulde løftemaskiner
Christian W. Bundesen fra Blue Water Shipping /

Vil du vide mere?