Ikke overraskende er Stockholms Havne en af verdens største passagerhavne og en af Sveriges største godshavne. Her kommer lidt fakta i tal, der omhandler et normalt år inden pandemien og krigen i Ukraine:
Stockholms Havnes sydligste havn er Nynäshamns havn, som blandt andet trafikeres af Destination Gotland til Visby og af Polferries til Gdansk. Havnen tager også imod større internationale krydstogtskibe, der ikke har mulighed for, eller ikke har behov for at sejle igennem Stockholms skærgård.
Lige nord for Nynäshamn ligger Stockholm Norvik, en nybygget container- og RoRo-havn, som blot har været i drift i godt to og et halvt år. RoRo-terminalen i Stockholm Norvik og også Nynäshamns havn styres af Stockholms Havne. Forhenværende havnechef Roger Backlund er driftschef, og Per Axelsson har ansvaret for stevedoretjenesterne.
Lidt fakta om RoRo-terminalen:
– Vores geografiske placering gør, at vi kan tilbyde en effektiv import og eksport af gods til og fra hele Sverige. Vi har for eksempel en af landets fem grænsekontroller for levnedsmidler her. Fødevarestyrelsen udfører kontrollerne af levnedsmiddelprodukterne, der importeres fra lande uden for EU, siger Roger.
Containerterminalen i Stockholm Norvik styres af Hutchison Ports, verdens største terminaloperatør. Alt andet gods på sættevogne håndteres af Stockholms Havnes eget personale. – Opgaven er at losse og læsse skibe samt omlade forskellige typer gods. Et arbejde, der kræver et godt indarbejdet team, velfungerende udstyr og respekt for tiden. – Når et skib kommer ind, har vi kun en vis mængde tid til både at losse og læsse, inden skibet forlader kajen igen efter en tidsplan, udtaler Roger Backlund.
– Vi har et meget tæt samarbejde med N.C. Nielsen og Per Löthner, som er vores partner for Terbergs terminaltraktorer. I skrivende stund har vi otte RT223, hvoraf fire lige er blevet leveret.
Alle terminaltraktorer kræver service, og en gang imellem også reparationer. Og tricket er ikke at have et køretøj stående stille uden for produktion længere end nødvendigt.
N.C. Nielsens servicemontører er altid lige ved hånden. Til planlagte og regelmæssige serviceopgaver, men de rykker selvfølgelig også ud ved mere akutte nedbrud. Et partnerskab vi generelt er utroligt tilfredse med, slutter Roger Backlund.
Stockholms Havnes nordligste havn hedder Kapellskärs havn og ligger i den nordlige skærgård uden for Norrtälje. Fra Kapellskär har der været skibsfart til Åland og Finland siden Middelalderen, da afstanden på det sted er den korteste herfra, og da havnen ligger tæt på åbent hav. Kapellskär håndterer i dag 40 procent af Stockholms Havnes færgetrafik til og fra Finland, Estland og Åland og har ca. en million passagerer pr. år.
I 2016 afsluttede man et moderniseringsarbejde, hvor man blandt andet byggede en helt ny mole på 245 meter, samtidig med de to eksisterende moler blev oprustet. Havnen gik fra tre til fem moderne skibspladser. Dermed fik man næsten fordoblet arealet, og løsninger til logistik og sikkerhed blev også opdateret. Efter om- og tilbygningen er havnen i Kapellskär godt rustet til at imødekomme behovene for nuværende og fremtidige volumener samt skibsstørrelser.
I havnen håndteres masser af gods. Blandt andet husmoduler og skurvogne fra Estland. I øjeblikket drejer det sig om ca. 1.300 sættevogne pr. måned med blandet gods. Det bliver til mange kørsler til og fra skibe med terminaltraktor, siger Wille Gillemar, service- og maskinansvarlig i Kapellskärs havn. Nu har vi i alt ni RT223 i drift, hvoraf fire er helt nye. Vi forsøger at udskifte terminaltraktorerne, når de har kørt ca. 10.000 timer. Nu er det blevet tid til, at nogle stykker skal pensioneres, siger Wille Gillemar.
Serviceintervallet på maskinerne er ca. hver 500 timer, og det klares af N.C. Nielsens serviceteam, der kommer ud til havnen, når det er tid til service. Vi plejer at kunne samle 2-3 maskiner ad gangen. Arbejdstiden kan være alt fra samme dag til nogle dage, helt afhængigt af opgavens karakter. N.C. Nielsen tager sig jo også af reparationerne på vores maskiner, siger Wille Gillemar.
[Et billede, der indeholder bygning, udendørs, blå/nedtrykt, vogn Automatisk genereret beskrivelse] Terminaltraktorerne kører en morgentur og en aftentur og står ofte stille midt på dagen, hvilket er en naturlig følge af skibenes ankomster og afgange, siger Lars-Ove Nordin, der er konstitueret stevedorechef. Personalet i produktionen har også fri en periode midt på dagen for at vende tilbage senere på eftermiddagen, fortsætter Lars-Ove Nordin. Samme team kører morgen + aften mandag til søndag og har derefter fri en uge. Så skifter vi til et andet team. I alt, inklusive timelønsansatte, er vi 24 fleksible personer, slutter Lars-Ove Nordin.
Kapellskärs havn har et meget langt og frugtbart samarbejde med N.C. Nielsen. – Det må være mindst 20 år siden, vi mødte dem første gang på en transportmesse i Göteborg, og siden er det bare fortsat, forsikrer Wille Gillemar. Vi har været på fabriksbesøg både i Balling og i Holland på Terbergs fabrik, hvilket var imponerende.
Vi har især kontakt med Per Löthner, som har været med os de sidste fem år, men selvfølgelig også med Bjarne, som tager sig af al service på vores maskiner. Vi har en rigtig god relation til N.C. Nielsen, og de er virkelig lydhøre over for vores behov, slutter Wille Gillemar.