Den første auktion i 2025 starter tirsdag den 21. januar og slutter torsdag den 23. januar 2025. Læs mere her
Hos kranvirksomheden BMS var den godt brugte gaffeltruck pensionsmoden efter mange års tro tjeneste med maskinflytning. Men hvorfor udskifte en maskine, der stadig fungerede upåklageligt – og blot fordi man ikke længere må køre med en gastruck indendørs? Svaret på det spørgsmål var ret enkelt og ukompliceret, da det blev stillet til N.C. Nielsens teknikere. Løsningen var naturligvis en helt ny og batteridrevet drivlinje.
– Vi havde faktisk afskrevet gastrucken, men kom på bedre tanker efter en dialog med N.C. Nielsen. Trucken måtte ikke veje mere, fylde mere og skulle gerne renoveres ud fra en bæredygtig tankegang med de nyeste miljøvenlige batterityper. N.C. Nielsen var ikke et sekund i tvivl om, at det kunne lade sig gøre, og vi gav grønt lys til renoveringen, fortæller afdelingsleder Henrik Studsgaard Nielsen fra BMS.
BMS-trucken blev renoveret efter alle kunstens regler. Pladsen til elmotorer og nye Lithium-ION batterier opstod ved at fjerne gasmotor, køler og udstødning fra trucken – ligesom pladsen fra gasbeholdere blev inddraget til flere og forbundne Lithium-ION batterier. To elmotorer, batterier, lader og et 16 ampere kraftstik blev monteret inden for truckens rammer og uden af ændre på maskinvægten.
– Vi har fået en rigtig stærk løsning, der på alle måder lever op til vores forventninger. N.C. Nielsen har virkelig lagt sig i selen for at renovere trucken ud fra vores tekniske specifikationer, økonomiske ramme og i forhold til en stram deadline. Vi er glade for at trucken er genindsat i driften så hurtigt, da vores kunder har et løbende behov og ofte efterspørger maskinen med kort varsel, udtaler Henrik Studsgaard Nielsen.
Den nye specialafdeling NCN Energi Solutions bygger på mange års erfaring med egenudviklede Lithium-ION batterier hos N.C. Nielsen, som sidste efterår præsenterede 2. generation af Lithium-ION batterierne. Gennem flere år har N.C. Nielsen designet, konstrueret og leveret omkring 2.000 individuelt tilpassede Lithium-ION batterier til nye som brugte maskinmærker – hvilket kommer kunderne til gode.
– Vi er ret begejstrede for Lithium-ION batterierne. De betyder, at vores truck kan køre en del dag uden opladning. De har en lang levetid, kræver ingen vedligeholdelse, er yderst driftssikre har masser af indbygget af sikkerhed. Det nok vigtigste er dog: Det er og bliver en grøn energikilde, der nedsætter CO2-udvikling i forhold til blysyrebatterier og andre energiformer, slutter Henrik Studsgaard Nielsen fra BMS.